Øyvind Fjørtoft
6 grunner hvorfor din bedrift burde prøve Mystery Shopping
De aller fleste selskaper i dag gjennomfører flere forskjellige kundeundersøkelser. Å skape tettere relasjoner med kunder gjennom tilbakemeldinger, to-veis kommunikasjon og åpenhet har blitt viktigere og viktigere for å skape lojalitet og kundetilfredshet. Kunden har fått større makt, og butikker må justere seg deretter. Men vet du egentlig hvordan kunden opplever din butikk eller brand? Du […]
Kunnskapsartikler i innboksen hver 2. måned
Snapchat med ny oppdatering – Nå lar Snapchat deg tagge brukere i snaps
Snapchat introduserer ny oppdatering – lar brukere tagge i snaps Det har hovedsakelig vært Instagram som har kopiert features fra Snapchat, hvor den største suksessen har vært “Instagram stories”. Nå ser det ut som Snapchat tar i bruk samme midler, når de ser etter nye features å introdusere i appen. I den siste oppdateringen fra Snapchat, […]
Facebook med stor oppdatering for reiselivsbransjen
Ny optimaliseringsmulighet sikter på å nå brukere som er i planleggingsfasen av en reise. Når man skal på reise har man ofte en idé om hva man vil – en uke på stranda, utforske eksotisk natur, eller oppleve historie – men man vet ofte ikke hvor man vil. Tidligere denne uken annonserte Facebook at de har […]
Digital markedsføring i reisebransjen
Vi bruker mer penger på reise enn tidligere, og det er kritisk for selskaper i reiseindustrien å henge med på denne utviklingen. Tall fra SSB viser at pengebruken på reiser øker i gjennomsnitt 7,4 % YoY (tredje kvartal), og det er kun 9 % (Google data) som vet på forhånd hvilken aktør de skal kjøpe […]
Vårens heteste Growth Hacking-tips for både store og små firmaer
Sail AS var nylig i LA og San Diego for å delta på GrowthHackers 2018-eventet. Vi møtte mange interessante personer og fikk høre mye kult fra flere ledere innen forskjellige sektorer. Vi tok selvfølgelig notater som om vi var tilbake på skolebenken, og vi tenkte å dele noen av de viktigste “takeawayene” som vi fikk. Vi […]
Facebook sin nye oppdatering av newsfeeden
Etter Facebook lanserte sin nye newsfeed oppdatering* har denne blitt omtalt som ”dommedagen for bedrifter”. Frykten for å ikke nå ut til potensielle kunder gjennom posting av innlegg på Facebook, som er flere selskapers viktigste kanal, har derfor blitt stor. Spørsmålet forblir midlertidig hvordan vil oppdateringen påvirke Facebook. * Facebook har sluppet en ny oppdatering, […]
Hvordan søk påvirker nettkjøp i 2018
Det er lettere enn noen gang for brukere å undersøke og gjøre research på hva de ønsker på nettet. Men selvom kundene kanskje søker etter spesifikke produkter, viser det seg at de retter seg mer og mer mot søk før de i det hele tatt vet hva de ønsker å kjøpe. I bunn og grunn ser […]
Facebook tar grep om “Engagement Bait”
I et nytt tiltak på å redusere støy og straffe dårlig innhold i newsfeed’en din tar Facebook nå grep om innlegg som kan klassifiseres som “engagement bait”. Hva er engagement bait? Brukere har over en lengre periode vært misfornøyd med innlegg og poster som lokker brukere til å klikke, dele, kommentere og engasjere seg med […]
Slik bør annonsen din se ut på Facebook i 2018
Kalenderåret 2017 er snart over og vi ser frem til å møte 2018 med gode strategier og nye ideér til hvordan vi best kan effektivt markedsføre i et digitalt miljø. Mange annonser har blitt kjørt, og mye data har kommet inn. Vi ønsker å dele litt fra året som har gått om hvilke strategier og […]
Ny targeting til Facebook
Facebook er på vei til å legge til to nye custom audience targeting muligheter. Dette inkluderer “Dwell time” og “Link sharing” som nå er tilgjengelig for noen få brukere. Med Dwell time kan du lage lister av brukere som har brukt tid på å se på annonsene dine på Facebook og Instagram. Med […]
Hvor mye koster det å annonsere på Snapchat? (Snap ads)
Et spørsmål vi ofte får er: hvor mye koster annonseringen på Snapchat og hva kan vi forvente oss å få tilbake for denne investeringen. Dette er et godt spørsmål i teorien, men svært vanskelig å svare på i praksis. Dette vil nemlig være avhengig av rekke faktorer, som vi ikke vil kunne spå før annonseringen […]
Trender for julegavehandelen 2017
Med bedre tilgang til internett, så sammenligner vi produkter og leverandører oftere enn før. Det er kritisk for merkevarer å være synlig når en potensiell kunde søker etter produktene deres. Digitaliseringen av samfunnet vårt går raskere for hver dag som går og tallene for julehandelen i 2016 bekrefter nettopp dette. 40 % sier de det starter […]
10 grunner til å bruke et mediebyrå
Det er ikke uvanlig at selskaper stiller seg selv spørsmålet: in-house, eller bruke et byrå? Hvorfor er det slik at de største selskapene i Norge og i verden hyrer inn byråer til å jobbe med de digitale plattformene, tross deres økonomisk mulighet til å ansette kunnskapen in-house? Her er 10 grunner til hvorfor det kan […]
Lag ditt eget snapchat-filter!
Visste du at du kan lage ditt eget Snap-filter? Det er ikke mange som vet at du kan ved å forstørre ikoner skape egne effekter og lag på bildene du sender til vennene dine. Slik laget du en filter: Ta bilde Velg ikoner med ulike farger Forstørr ikonene Send Slik gjør du det Vil du […]
De 7 største fallgruvene i annonseringen på Facebook
Facebook er blitt en av, om ikke den mest populære plattformen på digitale flater. Med en treffsikker og relevant annonsering, står bedrifter i kø for å plassere annonsekroner på plattformen. I tillegg er det med et intuitivt og enkelt design lett å komme i gang med annonseringen. Når kampanjene blir større, kommer også flere utfordringer […]
3 grunner til at nettbutikker må investere i UX design og SEO nå
Jeg har møtt mange bedrifter som helst bruker penger på Facebook ads og AdWords før de jobber med SEO, innhold eller kundeopplevelsen på sitt eget nettsted. En viktig ting å forstå er at det er ekstremt dyrt å markedsføre et nettsted av dårlig kvalitet. Og jo mer konkurranse du er utsatt for desto viktigere er dette å […]
Google lanserer nytt attribusjonsverktøy
Google Attribution slippet som et eget produkt, blir gratis og kan integreres sømløst med AdWords, DoubleClick og Google Analytics. Under Google’s live-stream #GoogleMarketingNext i dag ble det fortalt at det snart skal lanseres et nytt verktøy som skal hjelpe annonsører å forstå sammenhengen mellom ulike markedskanaler og kampanjer. Attribusjonsverktøyet, som foreløpig kun finnes i en […]