Facebook tar grep om “Engagement Bait”

I et nytt tiltak på å redusere støy og straffe dårlig innhold i newsfeed’en din tar Facebook nå grep om innlegg som kan klassifiseres som “engagement bait”.

Hva er engagement bait?

Brukere har over en lengre periode vært misfornøyd med innlegg og poster som lokker brukere til å klikke, dele, kommentere og engasjere seg med innlegget. Typiske eksempler kan være “tagg en venn som…”, “lik hvis du…” eller “Del for å vinne…”

Denne taktikken, som har fått betegnelsen “Engagement bait” ønsker å utnytte Facebook sin algoritme ved å øke engasjement på innlegget slik at de organisk når ut til flere brukere. Dette skal Facebook nå sette enn stopper for.

I et blogginnlegg varsler Facebook mandag at endringen begynner allerede denne uken. Facebook ønsker med disse endringene å sørge for at kvalitetsinnhold ikke skal miste reach på grunn av misvisende eller sensasjonelt innhold.

 

Facebook har analysert og kategorisert hundrevis av innlegg for å lære opp sine systemer ulike måter å fange opp engagement bait på.

Over de kommende ukene varsler Facebook at sider som gjentatt og systematisk bruker engagement bait vil degraderes og automatisk bli vist mindre i news feeden.  De presiserer også at endringene vil skje gradvis over tid slik at side-administratorer har muligheten til å tilpasse hvordan man lager sine innlegg.

Facebook skriver videre at denne oppdateringen ikke skal gå utover innlegg som ber om råd, hjelp, eller anbefalinger. Som eksempler blir reisetips og donasjoner til veldedighet nevnt som poster som ikke nødvendigvis blir rammet av endringene.

I bunn og grunn ønsker Facebook at sine brukere skal ha en så autentisk opplevelse som mulig når de skroller nedover feeden. I tråd med endringer gjort tidigere i år vedrørende “clickbait” overskrifter og innlegg som lenker til lav-kvalitetssider, ønsker Facebook å redusere antall innlegg som kan virke spammete, sensasjonelt eller misvisende.

På denne måten kan brukere fortsette å bruke Facebook til det det var skapt for; å ha meningsfulle og autentiske diskusjoner og dele ting de finner interessante med sitt nettverk.

 

Hvordan vil dette påvirke deg?

Bedrifter og andre sider som bruker Engagement bait kan forvente at sine innlegg vil bli vist betraktelig mindre fremover. Samtidig vil sider som gjentatt deler innlegg som bruker denne taktikken se en betraktelig reduksjon i reach.

Facebook avslutter med å anbefale side-administratorer å fokusere på å dele relevante og meningsfulle innlegg for sine følgere og ikke bruke engagement bait taktikker. Du kan lese mer om engagement bait og hvordan å unngå det her.

Vi i Sail støtter denne oppdatering 100%, og er glad for at Facebook gjør tiltak for å redusere spredning av såkalt “Fake news” og annet misvisende innhold.

Etterhvert som sosiale medier vil spille en større og større rolle i vår hverdag og hvordan vi konsumerer nyheter blir det enda viktigere å moderere og sikre at innhold som blir delt er autentisk og relevant.

Trenger du hjelp med Facebook-annonsering? Kontakt oss!