De 7 største fallgruvene i annonseringen på Facebook
Facebook er blitt en av, om ikke den mest populære plattformen på digitale flater. Med en treffsikker og relevant annonsering, står bedrifter i kø for å plassere annonsekroner på plattformen. I tillegg er det med et intuitivt og enkelt design lett å komme i gang med annonseringen. Når kampanjene blir større, kommer også flere utfordringer når det kommer til å gjøre markedsføringen så effektiv og kostnadsbesparende som mulig. Etter å ha jobbet med flere selskaper på Facebook har vi funnet fellesnevnerne for hvor bedrifter trår feil.
Her er 7 av de største fallgruvene du kan havne i:
1. Du konkurrerer med deg selv og har for høy frekvens
Dette forekommer når du skal annonsere mot mange interesser/atferdsmønstre og deler det opp i forskjellige annonsesett (ad set). Husk at Facebook bruker et auksjonssystem, hvor annonsøren med best annonse og høyest bud får vist annonsen sin. Hvis målretningene dine overlapper ender dette med at annonsene dine havner i samme auksjon og prisene drives opp for begge annonsene dine. Løsningen for dette er å legge den overlappende målgruppen som ekskludert. Da sikrer du lavere frekvens og flere unike annonsevisninger mot rett publikum.
2. Publikummet ditt er for lite
Er publikummet ditt for lite, ender det opp med overeksponering, som gir deg en lav rekkevidde og en høy kostnad for rekkevidden. Facebook vil også ta seg bedre betalt per visning for et svært spisset publikum som gir en lite kostnadseffektiv annonsering. Du kan se hvor stor målgruppen din er til høyre i annonseplanleggeren. Dette gir deg mulighet til å planlegge kjøpene med en treffsikker og god rekkevidde.
3. Publikummet ditt er for stort
Vi ønsker alltid å finne nye potensielle kunder, men dette med en relevant og treffsikker annonse. Dersom vi annonserer for bredt vil annonser vises mot personer som ikke interesserer seg for produktene våre og vi får dermed irrelevant trafikk til nettstedet. Dette betyr igjen høye annonsekostnader og lite salg. Du ser at publikummet ditt er for stort til høyre i annonseplanleggeren.
4. Du annonserer på plattformer utenfor Facebook
En av de vanligste fallgruvene er at du ikke vet hvilke steder du faktisk annonserer på. Facebook har som standard alle annonseformater inkludert når du setter opp annonsene dine. Dette vil si at du vil vise annonser på Instagram, høyre side-annonser og audience nettverket, selv om du tror at du kun viser annonser i nyhetsfeeden til Facebook. Annonseplattformene trenger et skreddersydd format for å fungere optimalt og konverteringsraten vil variere stort fra plattform til plattform.
Du kan velge plattform ved å huke av de stedene du vil annonsere her:
5. Du har valgt feil kampanjeformat
Med alle Facebook sine kampanjemuligheter, er det ofte vanskelig å vite hvilket kampanjeformat du skal velge. Hvis du er ny for Facebook-annonsering og ikke har sporing på nettstedet ditt, bruk trafikk-formatet først og før du tester de andre formatene.
6. Du har satt feil budsjett for annonseringen
Pass på at du ikke setter et annet budsjett for kampanjen din enn det du har planlagt. Husk å sette et kampanjebudsjett som vil være den overordnede summen som skal brukes på annonsering. Glemmer du å sette dette kan budsjettene fort gå over maksgrensen din. Pass også på at summen av budsjettene for annonsesettene (ad set) blir totalsummen du skal annonse for. Er denne summen for høy vil budsjettet brukes opp for fort og annonseringen kan bli lite effektiv.
7. Du har valgt feil leveringsmetode
Vær obs når du velger mellom akselerert levering og standard levering for annonsene dine. Akselerert er tilpasset for rask levering av annonser, og du bør derfor følge med daglig på budsjettene dine. Du forteller med andre ord Facebook at de skal bruke budsjettet ditt så raskt som mulig. Hvis du ønsker en jevn levering over hele perioden velger du standard levering.
Trenger du hjelp med Facebook-annonsering? Kontakt oss!