Google lanserer nytt attribusjonsverktøy
Google Attribution slippet som et eget produkt, blir gratis og kan integreres sømløst med AdWords, DoubleClick og Google Analytics.
Under Google’s live-stream #GoogleMarketingNext i dag ble det fortalt at det snart skal lanseres et nytt verktøy som skal hjelpe annonsører å forstå sammenhengen mellom ulike markedskanaler og kampanjer.
Attribusjonsverktøyet, som foreløpig kun finnes i en lukket beta-versjon, skal i følge produktsjef Bill Kee løse problemet med attribusjon av konverteringer vi markedsførere har slitt med lenge. Nå skal det bli enklere å bruke annonsekroner i de riktige kanalene.
Dagens målingsverktøy, som for eksempel Google Analytics, Adobe Analytics og Piwik, bruker en “Last Click”-attribusjonsmodell som betyr at salg attribueres til den siste trafikkilden besøket ditt var innom før et kjøp.Problemet med denne modellen er at kunder som regel interagerer med merkevaren din på utallige andre plattformer, med ulike enheter. Annonsene som først introduserte kunden din til butikken din får dermed ingen creds.
Sail har selv jobbet hardt, og lenge, med attribusjonsmodeller for å hjelpe annonsører å bruke markedsbudsjettet sitt fornuftig på tvers av kanaler. Nå kan jobben bli enklere, og også sømløst integrert med Google-produktene vi allerede bruker; blant annet AdWords og Analytics.
Google’s nye attribusjonsverktøy skal være gratis, men også være tilgjengelig i Google 360-pakken for de største annonsørene.
Flere viktige oppdateringer på vei ut
Google forteller også om noen andre oppdateringer som kommer, eller som nylig har blitt sluppet. Blant annet A/B-testingsverktøyet Google Optimize.
Nye annonseformater kommer også; AMP display-annonser som laster inntil 5 sekunder raskere enn vanlige bannerannonser, nye Store Visits-utvidelser til YouTube True View-annonser.
Vil du høre om våre første erfaringer med Google Attribution?
Meld deg på Sail’s nyhetsbrev, så holder vi deg oppdatert med erfaringer, tips og nyheter ca 6 ganger i året.