3 grunner til at nettbutikker må investere i UX design og SEO nå

Jeg har møtt mange bedrifter som helst bruker penger på Facebook ads og AdWords før de jobber med SEO, innhold eller kundeopplevelsen på sitt eget nettsted.

En viktig ting å forstå er at det er ekstremt dyrt å markedsføre et nettsted av dårlig kvalitet. Og jo mer konkurranse du er utsatt for desto viktigere er dette å få med seg.

Det er på tide å møkke til hendene, optimalisere sitt eget nettsted og lage en bedre brukeropplevelse og en mer “handlevennlig” butikk. Her kommer 3 gode grunner til at UX design og SEO er kritisk å investere tid i.

1. Annonsering blir billigere

Google har gjort det lenge, og Facebook har begynt med det nå. Og de kommer aldri til å slutte med det.

Nettsteder og landingssider som tilbyr en god brukeropplevelse, er teknisk solid, laster inn raskt og har godt innhold belønnes av annonseplattformene. Har dere høy “quality score” får dere også bedre synlighet i Google og bedre reach på Facebook. Dette gjelder ikke bare nettstedet, men også annonsene. En god brukeropplevelse starter der du først møter kundene dine, og den må aldri ta slutt.

Klikkprisene dere betaler i Google AdWords regnes ut basert på budsjettet ditt og nettsidens quality score.

2. God brukeropplevelse = god SEO

Søkemotoroptimalisering er ikke like mye hokus pokus som folk tror. Er innholdet du publiserer av høy kvalitet, og nettsiden er pen og i teknisk god stand så er mye gjort. Lenker, delinger til sosiale medier, kunder og fans kommer oftere av seg selv når man har alt dette på plass.

Føler du at dere betaler høye summer på annonsering så er det verdt å bruke tiden sin på UX design, konverteringsoptimalisering og SEO.

Er SEO nytt for deg? Ta et heldagskurs.

3. Konverteringsraten deres går opp

Annonsering blir billigere OG konverteringsraten går opp. Jo bedre arbeid du legger ned i UX design og SEO, desto bedre resultater får du — uavhengig hvor trafikken din kommer fra.

Det som er fint med SEO er at tiltakene man gjør påvirker samtlige trafikkanaler positivt. Derfor er søkemotoroptimalisering et litt FOR spisset ord, etter min mening.

Hvis du bruker tid på dette arbeidet og øker kvaliteten på ditt eget nettsted så kommer du til å se positive endringer på ROI/Ad spend, trafikkvolum, bounce rate, konverteringsrate og forhåpentligvis også vekst på inntjening per kunde, omsetning og tilbakevendende kunder.

Oppsummert

Sunn vekst for digitale bedrifter begynner med et godt fundament; jobb med produktet/tjenestene deres og hvordan disse fremstår. Produser kvalitetsinnhold som bygger oppunder produktet. Deretter sikre at nettstedet du sender potensielle kunder til er i god teknisk stand, er rask og lett å laste inn (selv fra en mobiltelefon på Edge-nett dersom du har en nevneverdig andel mobiltrafikk til nettstedet ditt), og bruk flinke fagfolk til å hjelpe dere med visuelt design, lesbarhet, tilgjengelighet og konverteringsoptimalisering.

Et nettsted er aldri “ferdig”. Selve jobben med å drive et nettsted begynner først etter at det er publisert.

Var noe av dette nytt for deg? Du må gjerne ringe eller sende en e-post til oss i Sail. Vi har god erfaring og kompetanse på markedsføring, strategi og teknologi som vi gjerne deler med deg. Vi holder også nybegynner-kurs i SEO.