Søkemotoroptimalisering

SEO (Search Engine Optimization) er ingen markedskanal, men et sett av teknikker som hjelper deg å bli mer synlig i organisk søk på (først og fremst) Google.

Det er utallige faktorer som må tas i betraktning, men her er de fire viktigste områdene vi jobber med for å søkemotoroptimalisere et nettsted:

1. Innhold

Innholdet ditt er naturligvis det aller viktigste å jobbe med. Innhold kan være tekst, bilder, video, skjemaer, tabeller, en lånekalkulator, et spill og så mye mer, og det er et stort konkurransefortrinn å kunne utvikle alt innhold basert på data, etterspørsel i markedet, tilgjengelighet, brukervennlighet og med fokus på å konvertere besøk til kunde/lead.

2. Lenker og sosiale medier

Lenker som peker til nettsiden din fra eksterne nettsteder er noe av det mest effektive du kan gjøre mtp SEO.

Google ser på hvilke nettsteder på internett som lenker til hverandre, hvor de lenker fra/til og hva som står av tekst inne i lenken. Det er slik Google forstår om innholdet du har på nettsiden din faktisk er bra eller dårlig.

Eksterne lenker med en positiv, relevant, forklarende og unik tekst sender gode signaler til Google om at nettsiden din er verdt å lese. I motsetning til autogenererte spam-aktige lenker med en irrelevant tekst som da naturligvis sender negative signaler til Google som da til slutt vurderer om nettsiden din skal opp eller ned i søkeresultatene for et gitt emne/søkefrase.

Interne lenker du har liggende på ditt eget nettsted er også av stor betydning.

3. Teknisk SEO

Koden som ligger bak nettstedet ditt kan ha alt å si. Det er en haug av standarder på internett som man må (bør) følge, i tillegg til at Google også har sine egne retningslinjer til hvordan et nettsted skal (bør) kodes med tanke på HTML, CSS, Javascript, bilde/video-ressurser, hastighet, URL-struktur, tilgjengelighet og mer.

Dersom nettstedet ditt for eksempel ikke er mulig for Google å lese på grunn av blokkerende javascript, så spiller det ingen rolle hvor mange eksterne lenker (backlinks) du har eller hvor godt innholdet ditt faktisk er.

Nettsiden må være like tilgjengelig for Googlebot som for alle mennesker.

4. Konkurrentanalyse

Dine konkurrenters innsats i arbeid med innhold og SEO spiller selvsagt en stor rolle for din egen synlighet også.

SEO er en langvarig prosess: Resultatmåling, overvåkning og analyse

Følg med på dine egne og konkurrenters posisjoner i søkeresultatene. Følg med på utvikling i antall søk (etterspørsel), antall klikk, click-through-rate, trafikkvolum, konverteringer og mer.

Sail AS — Org. nr. 916 849 672 — robin@sail.no — (+47) 900 76 246 — Ja, vi bruker cookies — Alt innhold kopibeskyttet