Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering er et ekstremt lønnsomt tiltak enten du betaler for trafikk eller ikke – men det må gjøres riktig.

Omsetningen til nettbutikken/nettstedet ditt er et produkt av 3 hovedfaktorer:

  • Hvor mange personer som besøker nettbutikken (trafikk)
  • Hvor mange av disse som kjøper noe (konverteringer / salg)
  • Hvor mye hver kunde i gjennomsnitt betaler (gjennomsnittlig ordrebeløp)

Om dere får 10 000 besøk per måned der 1% av disse konverterer til kunder som i gjennomsnitt betaler 100 kroner hver vil dere ha en omsetning på 10 000 kroner per måned. Slik som dette:

Omsetning = besøk x konverteringsrate x gjennomsnittlig ordrebeløp

10 000 kr = 10 000 x 0.01 x 100

Økt trafikk gir økt omsetning

Trafikk koster penger. Du kan doble ditt trafikkvolum for å doble omsetningen din, men det vil også koste dyrt, og i det øyeblikket du slutter å kjøpe trafikk går omsetningen din tilbake til normalen.

20 000 kr = 20 000 x 0.01 x 100

Økt konverteringsrate varer “for alltid”

Ved å gjøre kreative, tekniske og strategiske forbedringer på nettstedet kan du øke konverteringsraten din og øke omsetningen uten å være like avhengig av stor trafikktilførsel.

20 000 kr = 10 000 x 0.02 x 100

Med eksempelet over ser vi at man kan doble omsetningen sin enten ved å kjøpe dobbelt så mye trafikk, eller ved å gjøre strategiske endringer på nettstedet sitt eller i kommunikasjonen sin for å øke konverteringsraten.

Forskjellen er at omsetningen faller brått igjen dersom man slutter å kjøpe trafikk. Jobber man med konverteringsraten vil omsetningen øke selvom man ikke øker annonsebusjettene sine. I tillegg varer også effekten mye lenger.

Sail AS — Org. nr. 916 849 672 — robin@sail.no — (+47) 900 76 246 — Ja, vi bruker cookies — Alt innhold kopibeskyttet