Facebook sin nye oppdatering av newsfeeden

Etter Facebook lanserte sin nye newsfeed oppdatering* har denne blitt omtalt som ”dommedagen for bedrifter”. Frykten for å ikke nå ut til potensielle kunder gjennom posting av innlegg på Facebook, som er flere selskapers viktigste kanal, har derfor blitt stor.

Spørsmålet forblir midlertidig hvordan vil oppdateringen påvirke Facebook.

* Facebook har sluppet en ny oppdatering, hvor brukerne vil se flere poster fra venner og familie, ovenfor bedriftsrelatert innhold.

Hvorfor er en oppdatering nødvendig?

Vi har kortere hukommelse enn en gullfisk…”

Studier viser at vi har fått kortere hukommelse enn gullfisker, når det kommer til å huske bannerreklame på nett. Vi har altså blitt vandt til reklamen og filtrerer automatisk bort innhold vi ikke vil eksponeres for. Dette er et resultat av at vi fortsetter publisere ”drittinnhold” og klikkbait-saker, og har mistet fokuset på å gi leserne mer verdi.

Bedre relevans, mer spredning

Dårlige brukeropplevelser er noe Facebook tar på alvor og de har tatt grep for å øke engasjementet på plattformen. Ett av disse grepene så vi da Facebook publiserte i en artikkel, at de nå vil straffe poster som oppfordrer andre til å dele med venner, kommentere og like posten. Det er også blitt et økt fokus på kvaliteten til landingssiden som trafikk sendes til, hvor Facebook vil gi deg mindre synlighet hvis du sender trafikk til et irrelevant nettsted.

Trenden viser at dette er kun starten på Facebook sin transformasjon fra spredning av innhold i skala til en mer brukersentrisk strategi.

Hva vi kan se fremover…

Flere vil kjøpe seg plass

For Facebook kan dette bety at flere selskaper kommer til å betale seg til den synligheten de nå har mistet gjennom organisk posting.

For annonsene dine vil du kunne se bedre resulater ved at flere kommer til å oppfatte annonsene dine, da de er mer i modus når de scroller gjennom feeden. Facebook kan altså nå forbedre annonseproduktet sitt, ved å få flere engasjerte brukere. Mer fokus fra brukerne vil gi en lavere kostnad per konvertering i Facebook, dersom du fortsatt byr på CPM (om Facebook ikke skrur opp prisene sine).

Belønninger for å bruke Facebook sine plattformer

Det kan ligge i kortene at Facebook selv ønsker at Facebooksider skal bruke flere av deres egne publiseringsløsninger, som for eksempel Instant articles.

Belønningssystem for de beste pagene

Facebook kan bli et rangeringssystem på lik linje som Google rangerer sine treff i søkemotoren. Hvis du beviser over tid at du poster godt og innhold som skaper verdi, kan dette belønnes med større synlighet.

Høyere engasjementrate

Selv om rekkevidden på annonsene og innleggene dine går ned, kan du derimot se en mye høyere brand recal og engasjement på disse. Du vil med andre ord få flere kvalitative visninger, og mer spredning dersom postene dine skaper engasjement hos leserne.