Hvordan søk påvirker nettkjøp i 2018
Det er lettere enn noen gang for brukere å undersøke og gjøre research på hva de ønsker på nettet. Men selvom kundene kanskje søker etter spesifikke produkter, viser det seg at de retter seg mer og mer mot søk før de i det hele tatt vet hva de ønsker å kjøpe. I bunn og grunn ser de etter inspirasjon og ideer før kjøp blir gjort.
Ifølge Google kan brukerne som er i handlemodus deles inn i tre kategorier:
- Brukere som søker etter ideér
- Brukere som søker etter lister
- Brukere som søker etter merker (brands)
For å kickstarte researchen sin, søker brukere bokstavelig talt etter “ideér”. Søk for ordet “ideér” har økt med 55% de siste to årene. Videokonsumering på mobil av youtubevideoer med “ideér” i tittelen har økt med 135% de siste to årene. Kort fortalt ser brukere etter tips til hva de kan kjøpe.
Eksempler på dette kan være søkeord som “Gaver til mormor ideér”, “Ideér til gaver under 200 kr”, eller “Gaveideér til personer som liker å fiske”.
En annen populær måte brukere undersøker produkter er ved hjelp av lister. Dette gjøres typisk ved at man finner lister over “top produkter” andre personer har laget for å dele sine beste tips. Eksempler på dette kan være “backpacking utstyrsliste” eller “liste over de beste sminkeproduktene”.
Den tredje måten brukere finner inspirasjon er ved å søke etter merker. Dette er typisk når bruker vet hvordan produkt de vil ha, men ikke hvilket merke. Mobilsøk med søkeordet “brand” har økt med 80% de siste to årene, mens mobilsøk for “topp, eller best X brands” har økt med over 95%. Eksempler på søk kan være “topp veskemerker”, “beste vinterjakke merker” eller “de beste sjampomerkene”.
Med dette i bakhodet kan være interessant å tenke over hvordan man optimaliserer sine annonser og innhold på nettsidene sine. Deler du innhold som gir brukere ideér og inspirasjon mens de er i kjøpsfasen? Vinkler du annonsene dine på en måte som brukere kan dra fordel av med nyttig info?