Digital markedsføring i reisebransjen

Vi bruker mer penger på reise enn tidligere, og det er kritisk for selskaper i reiseindustrien å henge med på denne utviklingen. Tall fra SSB viser at pengebruken på reiser øker i gjennomsnitt 7,4 % YoY (tredje kvartal), og det er kun 9 % (Google data) som vet på forhånd hvilken aktør de skal kjøpe reisen fra. Det blir med andre ord stor konkurranse om de reisende i årene som kommer.

Penger vi bruker på reise

Tall fra SSB

Kundene er spontane

Den økte tilgangen vi har til informasjon, i en on-demand verden, gir oss muligheten til å være spontane. Tall fra Google viser at søk etter reise “i dag” eller “i natt” har økt 150 % på mobil de siste to årene. Hele 60 % av reisende i USA vil vurdere en impulstur hvis det er et godt tilbud på hotell eller fly. Vi kjøper reiser spontant hele året, noe som åpner mange dører for markedsførere.

Kundene gjør mer research

Undersøkelser viser at i kjøpsprosesser hvor mobilen blir brukt som et research-verktøy, booker 79 % av disse reisen i ettertid (2017)! Dette er en stor økning fra 2016, hvor denne andelen var på 70 %. Trenden viser tydelig at mobilen sin innvirkning på våre kjøp av reise, er blitt større enn noen gang og denne andelen fortsetter å vokse. Å måle hvordan mobil påvirker kundereisen og optimalisere kundeopplevelser for mobilbrukerne bør derfor ha en høy prioritet i reiseindustrien.

79 % av de som gjør research på smarttelefonene sine, sier at de ser den aktrøren som har tilgjengeliggjort den mest relevante informasjonen, uavhengig hvem den kommer fra. Ifølge Booking.com, vil 90 % av de reisende som bruker mobil, bytte til et annet selskap hvis ikke behovene deres blir dekket på nettstedet de besøker.

Skreddersy opplevelser 

Vi er ikke bare mer spontane, vi forventer også mer av reiseselskapene enn tidligere. 57 % av reisende synes merkevarer bør skreddersy informasjon basert på deres tidligere preferanser og 37 % sier at de ville kjøpt mer fra selskapene som tilpasser dette. I tillegg til dette sier 69 % at de er mer trofaste til selskaper som skreddersyr opplevelsene online og offline.

Reiseselskaper bør tenke et steg fremover ved å starte og bruke automatiserte markedsføringsmuligheter, og eksperimentere med plattformer. Strategisk innsamling av data og maskinlæring kan hjelpe med bedre innsikt, forutse kundenes behov, og gi bedre relevans i stor skala.

Lyd blir viktigere

1 av 3 reisende (globale tall) sier at de er interessert i å bruke smarte assistenter til å gjøre research og booke reiser. Dette viser en spennende trend hvor ny teknologi kan få en stor innvirkning på hvordan vi finner informasjon. Google Home, som kommer til Norge i løpet av 2018, kan være en kickstart for denne trenden i Norge. Å legge til rette for disse stemmesøkene blir med andre ord en sentral del av en digital strategi i årene som kommer.

stemmeassistenter

Vi har teknologien

Den gode nyheten er at vi med dagens teknologi kan personalisere brukeropplevelser, selv før potensielle kunder bestiller en reise. Vi kan kombinere vår egen data med tredjeparter og bruke maskinlæring for å skreddersy brukeropplevelsen til hver enkelt bruker.

Med denne raske utviklingen i kundeadferd hos de som bestiller reiser, vil forventningene til merkevarer fortsette å øke. Å møte disse behovene kan være utfordrende, men husk at det digitale gir oss flere muligheter enn noensinne til å tilpasse oss.

Eksperttips for reiseindustrien:

  1. Fokuser på brukeropplevelsen på mobil.
  2. Jobb datadrevet med annonseringen. Ikke se kun på last click.
  3. Over 33 % sier de får et negativt syn på en merkevare hvis mobilsiden deres er treg. Finn områdene på din mobilside eller app som gir friksjon mot brukerne og gjør opplevelsen enklere. Legg til rette for at brukerne kan gi deg tilbakemelding og gjør en hastighetstest av nettstedet for å finne forbedringsområder.
  4. Fokuser på et LTV (Lifte time Value) perspektiv når du måler effekten av markedsføringen din.