Introduksjonskurs i søkemotoroptimalisering (SEO)
Få god oversikt over hva SEO er, ikke er, og hvordan du konkret kan jobbe med det.
Søkemotoroptimalisering (SEO, fra Search Engine Optimization) er et bredt fagområde som mange mener mye om. I løpet av denne kursdagen skal du få en solid innføring i faget, lære å jobbe med det selv og ikke minst lære hva du skal være obs på dersom SEO er en tjeneste du/dere vil kjøpe fra andre.
Hvorfor velge dette kurset i SEO?
Hva kreves egentlig for å øke synligheten sin i det organiske søkeresultatet på Google? Finnes det noen enkle grep? Hva bør man gjøre – og hva bør man unngå å gjøre?
SEO er ingen markedskanal slik som Facebook eller AdWords (betalte søkeannonser). Det er en prosess man må igjennom som handler om langt mer enn HTML, lenker og søkeord.
Kursinnhold
- Hva søkemotoroptimalisering (SEO) er
- Hvordan SEO var før, hvordan det er nå og hvordan man vil jobbe med det i fremtiden
- Teknisk SEO: Hvorfor nettstedets tekniske oppsett og malverk er avgjørende
- Innhold: Hvordan skape innhold som gir synlighet og trafikk fra søkemotorene
- Lenker: Hvorfor lenker fra andre nettsider og lenker internt på nettstedet vårt har noe å si
- Lage innhold basert på etterspørsel i Google: hvordan vi kan se hvor mange som søker på spesifikke ord, fraser og emner i Google
- Hvordan arbeid med SEO påvirker annen markedsaktivitet og nettstedet generelt
- Hvilke verktøy som hjelper oss å jobbe med SEO (og relaterte arbeidsoppgaver)
- Caser: Hvordan noen nettsteder og bransjer jobber med SEO (både gode og dårlige eksempler)
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for alle med generell kompetanse innen arbeid med nettsteder og oppover. Du trenger absolutt ingen erfaring eller kunnskap rundt SEO eller søkemotorer fra før.
Forkunnskaper
Erfaringer som ikke er et krav, men som kan være en fordel:
- Drift og/eller utvikling av nettsteder
- Innholdsproduksjon / du skriver ofte innhold som publiseres på nettet
- Erfaring med Google Analytics
- Erfaring med Google AdWords
Meld deg på kurset
Kursinstruktør
Robin Rismyhr
Robin har bakgrunn som webutvikler og har jobbet som konsulent innen digital markedsføring, analyse og strategi i 10 år.
Har har holdt flere kurs og foredrag tidligere, innen både markedsføring, Google Analytics, Google Tag Manager, søkemotoroptimalisering, m.m.
Til daglig jobber Robin som Senior-rådgiver og Partner i Sail.