Google Analytics for nybegynnere

Kurs: Bruk Google Analytics for alt det er verdt

Det er gratis å bruke og hjelper markedsførere over hele verden å spore brukeradferd og trafikkilder til nettstedet sitt. Lær hvordan du selv kan bruke Analytics til å utnytte ditt potensiale fullt ut som digital markedsfører på dette Google Analytics kurset.

Dette kurset fokuserer på Google Universal Analytics, men vil også gi en kort introduksjon til nye Google Analytics 4.

Hvorfor velge dette kurset i Google Analytics?

  • Å bare spore sidevisninger og trafikkilder er gammeldags. Internett har kommet mye lenger nå. Lær hvilke muligheter som finnes i det moderne markedet for nettsteds-analyse og tracking.
  • På 90-tallet brukte vi “hit counters”, men det er fortsatt skremmende mange som jobber på denne måten med Google Analytics i dag; de bruker analyseverktøyet som en avansert hit counter.
  • Gjennom dette kurset skal vi legge fokus på hva som skjer mellom sidevisningene, hvordan vi kan måle/spore disse interaksjonene og hva dataen vi samler kan – og bør – brukes til.
  • Bli komfortabel i bruk av Google Analytics
  • Øk din forståelse av datasamling, statistikk, rapportering og å konvertere data til tiltak!

Kursinnhold

  • Basic gjennomgang av Google Analytics, rapportene og mulighetene som følger med
  • Hvordan Analytics kan tilpasses med egne tall og rapporter
  • Hvordan Analytics sin sporingskode kan tilpasses og brukes til å måle hundrevis av andre ting enn kun “pageviews” (vi kommer til å snakke om JavaScript, men du må ikke ha kunnskap om JavaScript for å delta på kurset)
  • Google Tag Manager: Hvordan man kan slippe unna å kode JavaScript når man skal sette opp sporing
  • Ecommerce-rapporter (netthandelsrapporter)
  • Hvordan måle engasjement og i hvor stor grad besøkende konsumerer innholdet du publiserer
  • Noen eksempler på hvordan Google Analytics kan brukes aktivt i hverdagen for å bygge innsikt, øke salg og kostnadseffektivisere annonsering/markedsføring
  • GA4 (Google Analytics 4): Hva er det, og hva bør man gjøre med det?

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for alle som jobber med et nettsted eller en nettbutikk. Det spiller ingen rolle om det er en blogg, en nettavis, liten/stor nettbutikk eller en abonnementstjeneste; alle kan bruke Google Analytics på sine egne måter.

Kurset er lagt opp til å være veldig praktisk, og man trenger ikke nødvendigvis noen teknisk kompetanse.

Tidligere kursdeltakere har vært blant annet markedsavdelinger, markedssjefer, ecommerce managers, konsulenter, webdesignere, freelancere, selgere og administrasjons-medarbeidere.

Forkunnskaper

Du må ikke ha noe kunnskap innen Google Analytics fra før, men at du hvertfall har tilgang på din egen konto er en fordel. Hvis du ikke har en egen Analytics-konto satt opp på nettstedet ditt kan du gjøre det gratis nå på analytics.google.com.

Meld deg på kurset

kr 3900,- eks. moms

Kurset varer fra kl 9-15. Lunsj er inkludert i prisen. Ta med egen PC/Macbook.

Kursinstruktør

Robin Rismyhr

Robin Rismyhr

Robin har bakgrunn som webutvikler og har jobbet som konsulent innen digital markedsføring, analyse og strategi i 10 år.

Har har holdt flere kurs og foredrag tidligere, innen både markedsføring, Google Analytics, Google Tag Manager, søkemotoroptimalisering, m.m.

Til daglig jobber Robin som Senior-rådgiver og Partner i Sail.