Hva er Google AdWords?

Google AdWords er Googles annonseplattform, hvor vi kan lage Google-annonser og vise disse i Google sitt nettverk. Mange forbinder Google annonser først og fremst med plasseringer i søkemotoren (Google søk), men annonsene strekker seg også til flere nettverk som YouTube, bannernettverket, Gmail og applikasjoner. Google AdWords er programmet du bruker for å gjennomføre annonsekjøpene, målretning av annonsene (treffe rett publikum, til rett tid og sted), analyse og rapportering.

En Google spesialist er med andre ord ekspert på alle annonsenettverkene til Google og jobber med å kombinere de ulike kanalene, slik at vi kan bygge merkevare ved å treffe nye potensielle kunder og konvertere disse kundene på et senere tidspunkt.

Google søk

Med Google søk kan vi treffe over 100 millioner mennesker i uken! Fordelen med søk er at vi kun viser annonser mot de som leter (søker) etter våre produkter eller tjenester. Vi vet da at søkerne er i en evalueringsfase eller i en kjøpssituasjon, som gir oss en unik mulighet til å vise produktene eller tjenestene vi tilbyr i dette øyeblikket.

Bannernettverk

I bannernettverket kan vi med en presis målretting annonsere mot hvem vi vil, hvor vi vil og når vi vil. Google kan med andre ord gi oss muligheten til annonsere mot akkurat de menneskene vi ønsker å treffe. Med 90 % dekning på alle nettsidene i verden, bruker vi denne kanalen når vi ønsker å treffe nye mennesker og vise annonser til de som mest sannsynlig er interessert i våre produkter. I bannernettverket kan vi bruke flere avanserte annonseformater som automatiske responsive annonser, HTML 5-bannere, utvidede klikkbare annonser, eller standard bannerformater som i andre medier.

Vi kan treffe vårt publikum basert på:

  • Demografi
  • Interesser
  • Adferd
  • Emner
  • Søkeord (nettsider som inneholder bestemte ord)
  • Plasseringer (bestemte nettsider, for eksempel blogger)

Gmail

I likhet med bannernettverket kan vi finne nye brukere på plattformen Gmail. Gmail har over 2 millioner ukentlige brukere, og er derfor et godt sted å finne potensielle nye kunder. Dette er en kanal for merkevarebygging og kan målrette seg mot samme målgruppe som bannernettverket. Dette gjør annonseringen svært relevant og treffsikker.

Vi kan målrette oss mot:

  • Demografi
  • Interesser
  • Adferd
  • Søkeord (mail som inneholder bestemte ord)
  • Similar Audience (de som ligner på personer i vår CRM-data)

Retargeting

Retargeting er annonser som vi kan vise mot de som har vært inne på siden tidligere eller gjort en bestemt handling. Eksempel på dette er at vi kan treffe personer som har lagt til produkter i handlekurven uten å gjennomføre kjøpet, eller vise annonser for produkter som brukeren tidligere har vist interesse for. Retargeting handler derfor om å omsette trafikken vi tidligere har skapt og gi brukerne våre oppfølging med et skreddersydd budskap.

YouTube

Som den andre største søkemotoren i verden (etter Google søk) og med over 1 milliard brukere, er YouTube blitt svært en populær plattform. YouTube er som andre merkevarebyggende kanaler, god til å spre budskap og bygge lojalitet til merkevaren. YouTube kan sammenlignes med TV og tall fra Google viser at en bruker som eksponeres for en YouTube-film, har høyere brand recal enn om personen eksponeres av en reklame på TV. YouTube gir brukerne mulighet til å hoppe over reklamen etter 5 sekunder av videoen. Du betaler kun hvis en bruker gjør en handling, ser minst 30 sekunder, eller ser hele videoen som gjør at vi kun betaler for de ønsker å se reklamen.

Vi kan treffe vårt publikum basert på:

  • Demografi
  • Interesser
  • Adferd
  • Søkeord (søk som inneholder bestemte ord)
  • Plasseringer (bestemte kanaler eller filmer, for eksempel blogger)
  • Similar Audience (de som ligner på personer i vår CRM-data)
  • CRM-data
  • Retargeting
  • Emner (Youtube filmer som ligger innenfor vårt segmentet)
  • Formatene in stream, discovery og kjøpte plasseringer

Applikasjon

60 % av alle apper har aldri blitt lastet ned og 95 % av de som blir installert blir fjernet etter en måned. Vi vet også at 20 % av disse appene blir kun brukt en gang! Vi kan med hjelp av Google-nettverket løse disse problemene med promotering. Vi kan velge å fokusere på å fremme flere nedlastninger av appen, eller få brukere tilbake til applikasjonen som allerede har den installert.

Med tilgangen til alle målretningsverktøyene til Google kan vi treffe nye brukere svært effektivt. Ikke nok med dette, Google gir oss også muligheten for god kostnadsstyring ved automatisk optimalisering mot din ønsket kostnad per innstallering. Annonsører har samtidig mulighet til å styre budgivning manuelt og justere synligheten etter ønske.

  1. Få innstalleringer i stor skala
  2. Finne og tiltrekke verdifulle kunder
  3. Drive transaksjoner/verdifulle handlinger i appen