Slik bør annonsen din se ut på Facebook i 2018

Kalenderåret 2017 er snart over og vi ser frem til å møte 2018 med gode strategier og nye ideér til hvordan vi best kan effektivt markedsføre i et digitalt miljø.

Mange annonser har blitt kjørt, og mye data har kommet inn. Vi ønsker å dele litt fra året som har gått om hvilke strategier og handlinger som har fungert bra for oss rundt markedsføring på Facebook, slik at du kan ta med deg gode strategier til nyåret.

Customer Acquisition skriver at annonsedesign står for 75-90% av annonseresultater. Det vil si, hvis ikke annonsen, og spesielt da designet på annonsen, ikke får brukerens oppmerksomhet, vil ikke resten av annonsen ha noe særlig å si. Man må først ha brukerens oppmerksomhet før man kan dele noe med de.

I den sammenheng tenkte vi å lage en oversikt over hvilke formater som passer best til de forskjellige målsetningene for Facebook sine kampanjer, samt noen tips til hvordan du kan sette opp “annonse creativen”. Dette vil gjøre det lettere for deg å vite hvilket format du kan bruke for å best få frem deres budskap.

Lenke-klikk annonser

Lenke-klikk annonser er en av de mest standard annonsene du kan bruke på Facebook. Fordelen med lenke-klikk annonser er at hele annonsen er klikkbar og fører bruker direkte til ønsket landingsside. Dette korter dermed ned veien fra annonse til landingsside betydelig da alt man trenger er et klikk hvor som helst på annonsen.

Specs

  • Tilgjengelig på data, mobil og Instagram
  • Anbefalt bildestørrelse er 1.200 x 628 pixels
  • Annonse copy tekst: 90 karakterer
  • Overskrift: 25 karakterer
  • Lenkebeskrivelse: 30 karakterer

Tips

  1. Bruk et relevant, klart og tydelig bilde som viser brukeren deres produkt eller tjeneste
  2. Ha en tittel som fanger brukerens oppmerksomhet men som også forteller hva annonser dreier seg om
  3. Bruk teksten til å fortsette forklaring av produkt eller tjeneste på en tydelig måte som inspirerer til klikk
  4. Ha en “call-to-action” som for eksempel “Kjøp Nå” eller “Les Mer” som forteller brukeren hva de skal gjøre
  5. Bruk lenkebeskrivelsen til å fortelle brukeren hvor de klikker til og hva de kan forvente på landingsside.

Karusell annonser

Karusell annonser er venstre-til-høyre skrollbare annonser som kan vise dine produkter eller tjenester over flere mindre bilder. Fordelen med karusell annonser er at det er en veldig simpel, men kreativ måte å dele de forskjellige produktene eller tjenester dere tilbyr over opp til 5 bilder.

Specs

  • Tilgjengelig på data, mobil og Instagram
  • Anbefalt bildestørrelse er 1080 x 1080 eller 600 x 600 pixels
  • Annonse copy tekst: 90 karakterer
  • Overskrift: 25 karakterer
  • Lenkebeskrivelse: 30 karakterer

Tips

  1. Prøv å lag en historie ut av annonsen. Ved å bruke bildekortene kan man på en kreativ måte fortelle en historie om produkt eller tjeneste over 5 bilder. Når bildene og annonsen er i flyt kan det gi en magasinblad-følelse når man scroller bortover og dette kan øke brukerens interesse og føre til flere klikk.
  2. Test forskjellige produkter/tjenester per bildekort. Ettersom du har mulighet til å legge inn en unik URL og beskrivelse på hvert bilde kan det være en idé å lenke forskjellige produkter/tjenester du tilbyr over de forskjellige bildekortene. Dette kan være spesielt effektivt dersom du bruker karusell annonser i en remarketing kampanje, ettersom du kan vise bruker som har vært i kontakt med deg før relevante eller komplementære produkter/tjenester til det de allerede har vært i kontakt med deg om.
  3. Ha en “call-to-action” som for eksempel “Kjøp Nå” eller “Les Mer” som forteller brukeren hva de skal gjøre

Lead Gen annonser

Lead Gen annonser er annonser som enkelt lar deg dele et skjema som auto-fylles basert på brukerens Facebook informasjon når en bruker klikker på annonsen. Leads blir lagret inne på Facebook sitt leads-arkiv, hvor de kan eksporteres som Excel-filer. Disse annonsene kan også linkes med eksterne CRM verktøy som automatisk kan laste ned og kontakte leads som kommer inn.

Specs

  • Tilgjengelig på data, mobil og Instagram (beta)
  • Anbefalt bildestørrelse er 1200 x 628pixels
  • Annonse copy tekst: 90 karakterer
  • Overskrift: 25 karakterer
  • Lenkebeskrivelse: 30 karakterer

Tips

  1. Gi bruker mer informasjon rundt dine produkter eller tjenester enn ved en vanlig annonse, ettersom du ber bruker om å gjøre en handling der og da. For eksempel, dersom bruker må fylle ut informasjon for å motta en spesifikk deal, er det viktig at du spesifiserer at bruker må fremlegge informasjonen for å motta dealen.
  2. Bruk lead annonsen som en landingsside. Med ad copy og bilde kan man overbevise bruker hvorfor de skal gi deg detaljene du etterspør. Tydelig forklar fordelene bruker får ved å oppgi detaljene og hva de kan forvente i retur.
  3. Følg opp dine leads så fort som mulig. Å følge opp leads mens de fortsatt er varme kan gi flere konverteringer samt sikre at budsjett blir brukt på en effektiv måte.

Canvas annonser

Canvas annonser ser ut som vanlige annonser helt til de klikkes. Da åpnes annonsen til full-screen og blir en interaktiv annonse med muligheter til å hovre, touche, snu, skrolle, se videoer med mer i en top-til-bunn og ventre-til-høyre presentasjon. Tenk et digitalisert magasin som forteller din historie eller viser ditt produkt på en kreativ og appellerende måte.

Specs

  • Tilgjengelig på mobil newsfeed
  • Canvas har følgende annonsekomponenter tilgjengelig:
  1. Overskrift med logo
  2. Full-skjerm bilde
  3. Tekstblokker
  4. Knapper for offsite-lenker
  5. Bildekaruseller
  6. Auto-avspill videoer
  • Anbefalt bildestørrelse er 1.200 x 628 pixels
  • Annonse copy tekst: 90 karakterer
  • Overskrift: 25 karakterer

Tips

  1. Tenk nøye over hva som vil være førstesiden i annonsen. I motsetning til karusell annonser hvor man kan se flere bilder om gangen ser bruker kun én slide om gangen i canvas annonser. Førstesiden er dermed ekstra viktig ettersom den avgjør om bruker finner annonsen relevant og fortsetter å skrolle for å lese mer.
  2. Ettersom canvas annonser legger stor vekt på visuell appellering bør bilder eller video være høyt prioritert, mens tekst bør være kort, tydelig og konsist samt bidra til kreativiteten i annonsen.

Video annonser

Videoannonser er fantastiske for å dele ditt budskap, spilles av automatisk lydløst i feeden, og kan utstille deres produkter eller tjeneste på en kreativ måte. Når en bruker klikker på annonsen vil den åpnes helt og spilles med lyd. Fordelen med video annonser er at bruker får relatert til deres produkt/tjeneste på en annen måte enn ved bildeannonser, da det ofte er lettere å få frem budskapet gjennom video.

Specs

  • Tilgjengelig på data, mobil og Instagram
  • Anbefalt ratio er 16:9 til 9:16
  • Filstørrelse: Opp til 4 GB
  • Annonse copy tekst: 90 karakterer
  • Lengde kan være opp til 120 minutter

Tips

  1. Bruk de første sekundene av annonsen godt. Når brukere skroller gjennom feeden og ser din annonse er det viktig at du fanger brukerens oppmerksomhet med én gang. Gi brukeren en grunn til å stoppe skrollingen og se din video.
  2. Pass på at dere får frem budskapet uten lyd. Da videoer avspilles automatisk lydløst er det enkelt å se på annonser uten å klikke på de. Det er derfor viktig at videoen kan forklare deres budskap kun ved hjelp av appellerende video og “on-screen” tekst.
  3. Last opp video direkte på Facebook, kontra gjennom platformer som Youtube eller Vimeo. En undersøkelse gjort av Search Engine Journal viste at direkte videoopplastninger korrelerte med flere views, klikk og delinger versus å laste opp video gjennom en Youtube eller Vimeo lenke.
  4. Ha en “call-to-action” som for eksempel “Kjøp Nå” eller “Les Mer” som forteller brukeren hva de skal gjøre

 

Dette var en kort oversikt over de ulike formater og best practices for å annonsere på Facebook i 2018. Flere aktører flokker til Facebook da de begynner å forstå kraften av annonsering på Facebook. Det er derfor enda viktigere med visuelt appellerende, kreative og relevante annonser for å skille seg ut.

Trenger du hjelp med Facebook-annonsering? Kontakt oss!