5 steg til suksess på Snapchat

Vi hører gjentatte ganger at bedrifter sliter med å se verdien av å bruke tid på Snapchat. Noe som er lett å forstå, ettersom det er vanskelig å måle i hvilken grad av trafikk, konvertering og merkevarebyggende effekt mediumet har. Allikevel er det flere bedrifter i Norge som har vært tidlig ute og satset på det sosiale mediet, og flere begynner å få øye opp for plattformen.

Vi har derfor laget en fremgangsmåte på 5 steg som bedrifter kan følge for å ta Snapchat fra en kun merkevarekanal til nye høyder.

1. Først og fremst..

Snapchat er ikke stedet du skaper kortsiktige resultater. Start med å lage en 8-12 måneder strategi for hvordan vi skal få mer trafikk, kunder og annen verdiskapning. Snapchat er ikke en plattform som gir umiddelbare resultater, men et sted for å bygge merkevare og kundelojalitet gjennom en gjennomtenkt langsiktig strategi.

2. Lag innhold

Lag et storyboard en gang i uken og planlegg postene for kommende uke. Ha en klar gjennomføringstaktikk for hvor mange snaps vil skal sende i uken og hvilke temaer de skal inneholde.

Innholdet du lager må være:

  1. I tråd med det du poster på andre plattformer
  2. Menneskelig
  3. Uhøytidelig – Ha det gøy når du lager innholdet
  4. Relevant med det merkevaren din står for
  5. Fortelle en historie

Snapchat-brukerne kommer inn på Snapchat for å holde seg oppdatert og se historier. Det er derfor ekstra viktig å fortelle en god historie, i en kontekst og lage innhold som engasjerer. Husk at Snapchat handler om følgere som følger deg på grunn av innholdet du tilbyr, og er produksjonen dårlig, kommer heller ikke brukerne tilbake. Tenk på hvordan du skal lage innhold som folk sier ”dette er bra”, for å skape et lojalt publikum og få de til å dele innholdet med andre.

3. Spredning

Snapchat er ikke som andre medier hvor du kan laste opp brukerlister og annonsere mot disse listene. Dette gjør at vi må lage organiske spredningsstrategier:

  1. Skap en kultur for deling av innhold innad i bedriften. La for eksempel alle ansatte få tilgang på kontoen og del tilbudene som er lokalt for hvert utsalgssted.
  2. Del spesielle eventer for merkevaren og snaps som er «behind The scenes» .
  3. influencers er den perfekte måten å spre innholdet vårt på. Bruk av influencers gir oss synlighet utenfor vårt eget nettverk og en ny dimensjon innenfor story telling som viktig på Snapchat. De flinkeste merkevarene lar også for eksempel influencers ta over bedriftsprofilen for en dag for å skape mer engasjement.

Vi kan også annonsere på Snapchat. Klikk her for å lese om annonseringen.

4. Få en større brukerbase

Etter vi har laget en god strategi for spredning av innholdet og spredd dette til flere mennesker kan vi utvide strategien til betale medier. Prøv å samkjør dine andre kanaler for å skape en større brukerbase på Snapchat. Du kan for eksempel bruke Instagram (og andre annonseringsplattformer) og lage en mobiloptimalisert annonse. Målrett denne mot en mot en ung målgruppe med et mål om å få flere brukere på Snapchat.

5. Mål effekten

Etter vi har bygget en stor brukerbase, lager et godt innhold og har en klar strategi for hvordan vi skal spre innholdet, må vi finne ut hvordan vi skal koble dette opp mot målbare tall. Snapchat har ikke som de andre store plattformene analyseverktøy, slik at vi kan finne konkrete tall på hvordan strategien vår fungerer. Vi er derfor nødt til å komme med kreative løsninger for å se resultatene.

Dette er metoder du kan bruke:

  • Bruk kuponger og måle alle som bruker denne kupongen
  • Bruk Snapchat som flash salg med 24 timers salg gjennom Stories
  • Lag Bitly-lenke og sett på en utm-hale for å se trafikk
  • Mål trafikk til nettstedet ditt i tidsrommet du sender ut en ny snap til målgruppen din
  • Veiled snapbrukerne til en skreddersydd landingsside. Mål deretter trafikkflyten til trafikken på denne siden.

 

Relevant for dette innlegget 

Ønsker du å lage en god strategi på Snapchat for din bedrift? Kontakt oss!