10 Snapchat Tips – Slik får bedriften din mer ut av plattformen
Snapchat har lenge vært en av de mest omtalte digitale plattformene og det sosiale mediumet utvikler seg raskt. Med en 63 % dekning av befolkningen i USA og flere bedrifter som kaster seg på trenden, begynner det å bli tøff konkurranse om følgerne. Det handler med andre ord om å gi følgerne dine en grunn til å følge deg.
Vi har derfor laget 10 tips til hvordan bedriften din kan få mer ut av Snapchat.
1. Tilpasset og godt innhold gir stor spredning
Som alle andre plattformer må innholdet til Snapchat skreddersys mot brukerne av plattformen. Vi har maks 10 sekunder til å få frem budskapet vårt og innholdet blir borte i løpet av 24 timer, som skiller Snapchat fra alle andre sosiale medier. For å lykkes med innholdet er det viktig å være:
- Uformell
- Personlig
- Lag en god historie
- Vit hvem målgruppen din er og lag innhold som disse bryr seg om
- Du trenger ikke lage et gjennomtenkt innhold
2. Følg andre bedrifter som er flinke på Snapchat
Tips til bedrifter du kan følge:
- Taco Bell
- Disney
- McDonalds
- Starbucks
- GrubHub
3. Bygg opp lokale bedrifter
Trender viser at vi gjøre flere søk etter bedrifter «nær meg» enn tidligere. Å ha synlighet i lokalsamfunnet blir derfor viktigere med tiden og Snapchat er en ekstra mulighet til å utvide denne synligheten. Du kan gjøre dette ved:
- La ansatte i butikkene ha tilgang til en Snapchat konto
- Lag kultur for deling
- Del tilbud som er unike for butikken
- Ha lokalsamfunnet i bakhodet når du lager innhold
- Ta med lokale filtre i snappen som sendes
4. Ha egne salg for Snapchat
Gi snapfølgerne dine egne tilbud eller fordeler. Du kan gjøre dette med:
- Gi følgerne mulighet til forhåndsbestilling
- Bruk rabattkoder
- Gi beskjed om et kommende salg
5. Eksklusivitet
Eksklusivitet er et av de viktigste grepene for å gi følgerne dine en grunn til å fortsette å følge deg. Du kan skape et unikt innhold ved å gi brukerne innsikt i:
- Lansering av nye produkter
- Et innhold som kun er forbehold snapchat
- Forhåndsvisninger av produktet
6. Bruk Snapchat til å komplimentere andre plattformer
Ikke prøv å revolusjoner bruken av nye plattformer ved å kun å gjøre nye og innovative løsninger. Bruk også Snapchat som en plattform til hverdagslige oppgaver som komplimenterer andre plattformer. Du kan for eksempel bruke Snapchat til:
- Søkeprosess for stillinger
- Q/A med kundene dine
- Ha konkurranser
- Innsending av tips og tilbakemelding fra følgerne dine
7. Sammarbeid med influencers
La influencerne:
- Ta over profilen for en dag
- Ta kontroll over innholdet som skal publiseres
- Fortelle en historie
- Lagde et skreddersydd innhold og kontekst som kjennetegner denne personen
8. Behind the scenes
Gi følgerne innblikk i driften gjennom:
- Intervjuer
- Del hvordan produktet lages
- Del erfaring
- Snakk med folk som jobber i bedriften
- Del kulturen som bedriften har
9. Live events
Oppdater følgerne dine om live eventer gjennom:
- Si ifra på forhånd i andre kanaler at du skal være live
- Lanseringer av nye produkter eller tjenester
- Er det et event firmaet ditt skal delta på?
- Lag en event og dekk den med Snapchat
- Vis hendelser i lokalsamfunnet
10. La folk få vite om snap-profilen din
Uten følgere, blir det heller ingen spredning av innhold.
- Hent ut QR-koden til profilen din på «Snapchat/ads/brukernavnet»
- Legg ut QR-koden på andre plattformer som Instagram og Facebook
- Bruk lenken til Snapchat brukeren din og legg den ut på andre plattformer
- Annonser i andre medier for å få flere følgere på Snapchat
- Ha en lenke til snaprofilen din på nettstedet
Relevant for dette innlegget
Vil du at din bedrift skal lykkes på Snapchat? Kontakt oss!