Trender for julegavehandelen 2017

Med bedre tilgang til internett, så sammenligner vi produkter og leverandører oftere enn før. Det er kritisk for merkevarer å være synlig når en potensiell kunde søker etter produktene deres. Digitaliseringen av samfunnet vårt går raskere for hver dag som går og tallene for julehandelen i 2016 bekrefter nettopp dette. 40 % sier de det starter julehandelen før halloween og vi trekker oss mer mot de små skjermene vi har i lommen. Vi kan bruke tallene fra julen 2016 til å spå hvordan vi best mulig kan forberede oss på julehandelen i 2017.

Dette er trendene fra julen 2016

  • Det er 60 % økning i retail-søk år for år
  • 32 % av julegavene ble kjøpt online (FR)

søk retail i julen 2016online vs offline julekjøp 2016

Vi starter tidligere enn før:

  • 40 % av shopperne sa de starter handelen før halloween (31 oktober hvert år)
  • 48 % var ferdig med julehandelen på Black Friday

Søk etter julegaver 2016
Søk etter julegaver (2016)

Kategorisøkanalyse for 2016:

  • Generiske søk på Black Friday. Søk etter “Black Friday” hadde en reduksjon på  33 % i søkevolum
  • Forhandler + Black Friday søk. For eksempel “Sail Black Friday” økte med 135 %
  • Kategorisøk. For eksempel “Black Friday klær” økte med 99%
  • Produktsøk. Feks “Samsung TV Black Friday” økte med 48%

kategorisøk julen 2016

Søketrend:

Vi går oftere til Google søk når vi  leter etter informasjon til gavekjøpene.

økning i søk julen 2016

Videotrend

  • Seertall til TV i julen (sammenlignet med resten av året) gikk ned 1 %
  • Bruken av online video i julen (sammenlignet med resten av året) gikk opp + 12 %

online video julen 2017

Kundeadferd:

  • Bedrifter fikk 30 % høyere inntekt fra eksisterende kunder i juleferien
  • Bedrifter hadde 40 % økning i salg av produkter fra eksisterende kunder

Mobiltrend

  • 60 % søkte på mobil og 40 % søkte på desktop
  • Det var 140 % flere mobilklikk på shopping-annonser rundt juletider

mobiltrafikk julen 2016

Oppsumerende tips

  • Vi handler tidligere enn før! Vær synlig med produktene dine lenge før Black Friday. Hvis ikke mister du opp til 48 % av julegavesalgene
  • Bruk kategorisøkanalysen til å vektlegge synligheten for annonsene dine.
  • Jobb med raske og sømløse mobilløsninger
  • Bruk shopping-formatet og strukturer feeden din
  • Prøv også shopping-annonser på YouTube denne julen
  • Se over enhetsbudene dine og sørg for at du ikke undervurderer mobiltrafikken din
  • Ikke glem dine eksisterende kunder! Skriv et skreddersydd budskap til personer som har en tilhørighet til deg merkevare