Trender for julegavehandelen 2017
Med bedre tilgang til internett, så sammenligner vi produkter og leverandører oftere enn før. Det er kritisk for merkevarer å være synlig når en potensiell kunde søker etter produktene deres. Digitaliseringen av samfunnet vårt går raskere for hver dag som går og tallene for julehandelen i 2016 bekrefter nettopp dette. 40 % sier de det starter julehandelen før halloween og vi trekker oss mer mot de små skjermene vi har i lommen. Vi kan bruke tallene fra julen 2016 til å spå hvordan vi best mulig kan forberede oss på julehandelen i 2017.
Dette er trendene fra julen 2016
- Det er 60 % økning i retail-søk år for år
- 32 % av julegavene ble kjøpt online (FR)
Vi starter tidligere enn før:
- 40 % av shopperne sa de starter handelen før halloween (31 oktober hvert år)
- 48 % var ferdig med julehandelen på Black Friday
Kategorisøkanalyse for 2016:
- Generiske søk på Black Friday. Søk etter “Black Friday” hadde en reduksjon på 33 % i søkevolum
- Forhandler + Black Friday søk. For eksempel “Sail Black Friday” økte med 135 %
- Kategorisøk. For eksempel “Black Friday klær” økte med 99%
- Produktsøk. Feks “Samsung TV Black Friday” økte med 48%
Søketrend:
Vi går oftere til Google søk når vi leter etter informasjon til gavekjøpene.
Videotrend
- Seertall til TV i julen (sammenlignet med resten av året) gikk ned 1 %
- Bruken av online video i julen (sammenlignet med resten av året) gikk opp + 12 %
Kundeadferd:
- Bedrifter fikk 30 % høyere inntekt fra eksisterende kunder i juleferien
- Bedrifter hadde 40 % økning i salg av produkter fra eksisterende kunder
Mobiltrend
- 60 % søkte på mobil og 40 % søkte på desktop
- Det var 140 % flere mobilklikk på shopping-annonser rundt juletider
Oppsumerende tips
- Vi handler tidligere enn før! Vær synlig med produktene dine lenge før Black Friday. Hvis ikke mister du opp til 48 % av julegavesalgene
- Bruk kategorisøkanalysen til å vektlegge synligheten for annonsene dine.
- Jobb med raske og sømløse mobilløsninger
- Bruk shopping-formatet og strukturer feeden din
- Prøv også shopping-annonser på YouTube denne julen
- Se over enhetsbudene dine og sørg for at du ikke undervurderer mobiltrafikken din
- Ikke glem dine eksisterende kunder! Skriv et skreddersydd budskap til personer som har en tilhørighet til deg merkevare