Vår erfaring etter bruk av Google Store Visits i Norge

Etter vi har testet dette over en lengre periode i Norge, har vi erfart produktets nytteområde i det norske markedet. Det vil alltid være en fordel å slippe å kun basere innsikten vår på benchmarks fra USA, hvor markedet er større og annerledes.

Det er midlertidig viktig å huske at dette er kun tall fra et utvalg av bedrifter og tallene vil variere fra bransjer og kunder. Det er allikevel interessant å se hvordan Store visits påvirker tallene og hvordan vi kan bruke dataen som en indikasjon for videre arbeid.

Dette er tendensene

Omsetning:

  • 200 % økning i ROAS for søkekampanjer
  • 60 % av den nye totale omsetningen kom fra Store visits

Mobil:

  • 60 % av Store visits kommer fra mobil, 30 % fra desktop og 10 % fra tablet
  • Verdien av mobil økte med 250 %

Klikktyper:

  • 7 % av totale store visits kom fra klikk på ”get location details”, 9 % etter klikk på ”sitelinks”, 4 % etter klikk på telefonknapp og 80 % etter klikk på ”headline”
  • 5 % av de som klikker på ”get location details”, 5 % av de som klikker på ”sitelinks” og 2 % av de som klikker på ”headline” besøker butikken.

Finn butikk:

  • ”Finn din butikk”-søk fikk en 12 x høyere verdi etter Store visits. Det var også 4 x høyere verdi for merkvarebyggende søk. Dette sett opp mot kun en 3 x høyere verdi etter ”vår egen merkevare”-søk (brand).
  • Det er tendens til en 3 x økning i Store visits med annonsebudskap ”finn din nærmeste butikk”, sammenlignet med hvis dette ikke er i annonseteksten.

10 fordeler vi erfarer med Store visits :

  1. Beviser at personer trykker på digitale annonser før de drar til fysiske butikker
  2. Viser effekten av kampanjer som fokuserer på trafikk til butikk
  3. Attribuerer mer verdi til mobil
  4. Finner et riktigere bilde av annonseringen
  5. Finner søkeord som tidligere ikke har bidratt til salg, men som er en viktig driver for besøk til butikk. Dette er spesielt viktig for merkevarebyggende søkeord
  6. Forståelse av kundereisen
  7. Tar opp diskusjonen til hvordan vi bør allokere budsjettene våre
  8. Muligheter for utvidet analyse
  9. Optimalisering mot både offline og online konverteringer
  10. Skaper en ny diskusjon til hvordan vi skal løfte annonsering til et nytt nivå

 

10 tips

  1. Lag nye KPIer og mål for annonseringen
  2. Lag en ”custom coloumn” hvor verdien av offline og online er slått sammen. Hva er det nye totalbildet?
  3. Diskuter hvor mye vi skal vektlegge Store visits
  4. Beregn nye budjusteringer for mobil
  5. Skreddersy annonsebudskaper
  6. Bruk budskapene som fungerer for store visits også i andre kanaler
  7. Lag en lokal annonsestrategi og lokale kampanjer
  8. Finn ut hvor langt unna kundene dine er når de leter etter deg. Lag radius målretning og by opp der kundene ønsker å finne butikken
  9. Legg inn alle produktene dine i et excel-ark og kategoriser de etter hvilke produkter som driver butikksalg. Sammenlign deretter med produktene som konverter på nett.
  10. Selv om du ikke har store visits tilgjengelig, fortsett å annonsere på ”finn butikk annonser”, disse gir fortsatt en verdi.

 

Ha i bakhodet

Selv om Store visits er en god måte å finne effekten av annonse våre, bør man alltid stille spørsmål til tallene og se disse i en sammenheng. Vi har fremdeles en lang vei å gå før vi kan vite eksakte verdier av et besøk i butikk og finne ut hva som faktisk var årsaken til det avgjørende salget.

 

Les også:

 

Vil du sette opp Google Store Visits for din bedrift? Kontakt oss!