Facebook med stor oppdatering for reiselivsbransjen

Ny optimaliseringsmulighet sikter på å nå brukere som er i planleggingsfasen av en reise.

Når man skal på reise har man ofte en idé om hva man vil – en uke på stranda, utforske eksotisk natur, eller oppleve historie – men man vet ofte ikke hvor man vil. 

Tidligere denne uken annonserte Facebook at de har kommet med et nytt optimaliseringsvalg i Ads Manager – Trip Consideration. Dette skal gi deg som annonsør muligheten til å rette annonser mot brukere som er i planleggingsfasen av en reise, men som ikke har bestemt hvor de skal.

I følge Facebook finner 68% av “millenniumsgenerasjonen” reiseideer og inspirasjon på Facebook, mens 60% gjør det på Instagram. Dette er altså grunnen til at Facebook nå kommer med denne opppdateringen.

Facebook bruker eksemplet med en student som har vist interesse i en “Spring break” ferie ved å ha besøkt relaterte sider, men som ikke har bestemt konkret destinasjon. Nå har du mulighet til å promotere tilbud, populære destinasjoner og oppfordre brukeren til å booke sin neste reise gjennom deg til deres spesifikke destinasjon.

Setup og anbefalinger

Trip consideration er et optimaliseringsvalg under “Conversion” kampanjer. Man kan rette annonser mot spesifikke interesser og brukeratferd som vanlig, men Facebook anbefaler en målgruppestørrelse på hvertfall 7 millioner for optimal prestasjon.

Reiseoption

Det er også anbefalt at man optimaliserer på “Initiate checkout” eller “Purchase” atferd.

Man har mulighet til å annonsere ved enten bilde, video, karusell eller “collection” ads. Det er ingen fasit på hva som kan fungere best, så vi anbefaler som alltid å teste forskjellige varianter og creatives. Et tips kan være å teste en karusell-ad hvor man promoterer forskjellige populære destinasjoner på de individuelle bildekortene.

Zuzana Kollarova, sosiale medier spesialist hos Sunweb group testet den nye optimaliseringsmuligheten og hadde følgende å si

The results were significant; with Trip Consideration we were able to drive more relevant traffic to our website with higher average session time and lowering the InitiateCheckout Cost-Per-Acquisition by 22%. We are looking forward to testing Trip Consideration with other prospecting audiences.

Trip comsidertation er også tilgjengig gjennom Facebook sine markedsføringspartnere som blant annet Adphorus, Koddi, MakeMeReach, Smartly.io og StitcherAds.