Google Analytics kurs

Bruk Google Analytics for alt det er verdt

Det er gratis å bruke og hjelper markedsførere over hele verden å spore brukeradferd og trafikkilder til nettstedet sitt. Lær hvordan du selv kan bruke Analytics til å utnytte ditt potensiale fullt ut som digital markedsfører på dette Google Analytics kurset.

Hvorfor velge dette kurset i Google Analytics?

  • Å bare spore sidevisninger og trafikkilder er gammeldags. Internett har kommet mye lenger nå i 2017.
  • På 90-tallet brukte vi “hit counters”, men det er fortsatt skremmende mange som jobber på denne måten med Google Analytics i dag; de bruker analyseverktøyet som en avansert hit counter.
  • Gjennom dette kurset skal vi legge fokus på hva som skjer mellom sidevisningene, hvordan vi kan måle/spore disse interaksjonene og hva dataen vi samler kan – og bør – brukes til.

Kursinnhold

  • Basic gjennomgang av Google Analytics, rapportene og mulighetene som følger med
  • Hvordan Analytics kan tilpasses med egne tall og rapporter
  • Hvordan Analytics sin sporingskode kan tilpasses og brukes til å måle hundrevis av andre ting enn kun “pageviews” (vi kommer til å snakke om JavaScript, men du må ikke ha kunnskap om JavaScript for å delta på kurset)
  • Google Tag Manager: Hvordan man kan slippe unna å kode JavaScript når man skal sette opp sporing
  • Ecommerce-rapporter (netthandelsrapporter)
  • Hvordan måle engasjement og i hvor stor grad besøkende konsumerer innholdet du publiserer
  • Noen eksempler på hvordan Google Analytics kan brukes aktivt i hverdagen for å bygge innsikt, øke salg og kostnadseffektivisere annonsering/markedsføring
  • Hva er lov å spore, hva trenger man aktivt samtykke til, hva må man opplyse om på “Cookies”-siden sin og hvor går grensen på hva folk syntes er greit at man sporer?

Hvem passer kurset for?

Kurset passer for alle som jobber med et nettsted eller en nettbutikk. Det spiller ingen rolle om det er en blogg, en nettavis, liten/stor nettbutikk eller en abonnementstjeneste; alle kan bruke Google Analytics på sine egne måter.

Forkunnskaper

Du må ikke ha noe kunnskap innen Google Analytics fra før, men at du hvertfall har tilgang på din egen konto er en fordel. Hvis du ikke har en egen Analytics-konto satt opp på nettstedet ditt kan du gjøre det gratis nå på analytics.google.com.

Kursleder

Robin Rismyhr

UX designer / CEO
T: (+47) 900 76 246 | robin@sail.no

Robin har bakgrunn som webdesigner og utvikler, men har de siste årene jobbet innen markedsføring, webanalyse, konvertering og SEO for mange av de største merkevarene i Norge.

Sail AS — Org. nr. 916 849 672 — robin@sail.no — (+47) 900 76 246 — Ja, vi bruker cookies — Alt innhold kopibeskyttet