Vår erfaring etter bruk av Google Store Visits i Norge
Etter vi har testet dette over en lengre periode i Norge, har vi erfart produktets nytteområde i det norske markedet. Det vil alltid være en fordel å slippe å kun basere innsikten vår på benchmarks fra USA, hvor markedet er større og annerledes.
Det er midlertidig viktig å huske at dette er kun tall fra et utvalg av bedrifter og tallene vil variere fra bransjer og kunder. Det er allikevel interessant å se hvordan Store visits påvirker tallene og hvordan vi kan bruke dataen som en indikasjon for videre arbeid.
Dette er tendensene
Omsetning:
- 200 % økning i ROAS for søkekampanjer
- 60 % av den nye totale omsetningen kom fra Store visits
Mobil:
- 60 % av Store visits kommer fra mobil, 30 % fra desktop og 10 % fra tablet
- Verdien av mobil økte med 250 %
Klikktyper:
- 7 % av totale store visits kom fra klikk på ”get location details”, 9 % etter klikk på ”sitelinks”, 4 % etter klikk på telefonknapp og 80 % etter klikk på ”headline”
- 5 % av de som klikker på ”get location details”, 5 % av de som klikker på ”sitelinks” og 2 % av de som klikker på ”headline” besøker butikken.
Finn butikk:
- ”Finn din butikk”-søk fikk en 12 x høyere verdi etter Store visits. Det var også 4 x høyere verdi for merkvarebyggende søk. Dette sett opp mot kun en 3 x høyere verdi etter ”vår egen merkevare”-søk (brand).
- Det er tendens til en 3 x økning i Store visits med annonsebudskap ”finn din nærmeste butikk”, sammenlignet med hvis dette ikke er i annonseteksten.
10 fordeler vi erfarer med Store visits :
- Beviser at personer trykker på digitale annonser før de drar til fysiske butikker
- Viser effekten av kampanjer som fokuserer på trafikk til butikk
- Attribuerer mer verdi til mobil
- Finner et riktigere bilde av annonseringen
- Finner søkeord som tidligere ikke har bidratt til salg, men som er en viktig driver for besøk til butikk. Dette er spesielt viktig for merkevarebyggende søkeord
- Forståelse av kundereisen
- Tar opp diskusjonen til hvordan vi bør allokere budsjettene våre
- Muligheter for utvidet analyse
- Optimalisering mot både offline og online konverteringer
- Skaper en ny diskusjon til hvordan vi skal løfte annonsering til et nytt nivå
10 tips
- Lag nye KPIer og mål for annonseringen
- Lag en ”custom coloumn” hvor verdien av offline og online er slått sammen. Hva er det nye totalbildet?
- Diskuter hvor mye vi skal vektlegge Store visits
- Beregn nye budjusteringer for mobil
- Skreddersy annonsebudskaper
- Bruk budskapene som fungerer for store visits også i andre kanaler
- Lag en lokal annonsestrategi og lokale kampanjer
- Finn ut hvor langt unna kundene dine er når de leter etter deg. Lag radius målretning og by opp der kundene ønsker å finne butikken
- Legg inn alle produktene dine i et excel-ark og kategoriser de etter hvilke produkter som driver butikksalg. Sammenlign deretter med produktene som konverter på nett.
- Selv om du ikke har store visits tilgjengelig, fortsett å annonsere på ”finn butikk annonser”, disse gir fortsatt en verdi.
Ha i bakhodet
Selv om Store visits er en god måte å finne effekten av annonse våre, bør man alltid stille spørsmål til tallene og se disse i en sammenheng. Vi har fremdeles en lang vei å gå før vi kan vite eksakte verdier av et besøk i butikk og finne ut hva som faktisk var årsaken til det avgjørende salget.
Les også:
Vil du sette opp Google Store Visits for din bedrift? Kontakt oss!